Zielona szkoła Krynica Górska 6-11.06.2016r.

5a_5c_zielona_2015_20161

W poniedziałek 6 czerwca wczesnym rankiem klasy 5a i 5c wraz z wychowawczyniami i opiekunami udały się na zieloną szkołę do Krynicy Górskiej. Podróż, chociaż długa, minęła szybko i radośnie. A w ośrodku czekały na nas nie tylko ładne pokoje, ale przede wszystkim smakowite posiłki i wspaniały, zawsze życzliwy personel.
Już w pierwszy dzień o poranku powitało nas słońce. Po pysznym śniadaniu i powitaniu naszego przewodnika udaliśmy się do doliny Czarnego Potoku w Popradzkim Parku Narodowym, skąd wyjechaliśmy kolejką gondolową na Jaworzynę Krynicką na 1114 m n.p.m. Jazda na szczyt była bardzo przyjemna – podziwialiśmy piękne widoki Beskidu Sądeckiego. Trasą, wiodącą drogą leśną i polanami widokowymi, przeszliśmy szczytamido schroniska Bacówka nad Wierchomlą, skąd rozciągają się przepiękne widoki na pasmo Radziejowej oraz wyjątkowo okazałą panoramę  Tatr. Następnie maszerowaliśmy wytrwale wiele kilometrów aż doszliśmy do wioski Szczawnik, skąd autokarem udaliśmy się do ośrodka. A wieczorem czekały nas jeszcze zabawy na basenie.
Środowy poranek również przywitał nas piękną pogodą. Udaliśmy się doliną rzeki Poprad do Starego Sącza. Na początku naszej wędrówki zatrzymaliśmy się przy ołtarzu papieskim, który, jako jeden z niewielu w Polsce, nie został rozebrany po wizycie Ojca Świętego. 16 czerwca 1999 roku papież Jan Paweł II dokonał na starosądeckich błoniach kanonizacji błogosławionej Kingi.
Następnie zwiedzaliśmy Stary Sącz – klasztor klarysek z wybudowanym na przełomie XIII i XIV w., kościołem Świętej Trójcy, gdzie w przylegającej do kościoła kaplicy, w srebrnej trumience, przechowywane są relikwie św. Kingi. Ze Starego Sącza pojechaliśmy do Powroźnika. Zwiedziliśmy najstarszą cerkiew w Polskich Karpatach, pochodzącą z 1600 roku, cerkiew św. Jakuba Młodszego Apostoła, która w 2013 roku została wyróżniona wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wewnątrz świątyni podziwialiśmy zabytkowe wyposażenie z  XVIII wieku, przepiękny ikonostas oraz polichromię figuralną z 1607 roku znajdującą się w zakrystii. Wieczorem udaliśmy się jeszcze na boisko i plac zabaw.
W czwartkowy poranek z nowymi siłami wyruszyliśmy zwiedzić Krynicę i okolice. Dzień zapowiadał się jeszcze ciekawiej. Udaliśmy się do Muszyny, do malowniczo rozpościerającego się na niewielkim wzniesieniu kompleksu parkowego „Zapopradzie”, aby  pospacerować po Ogrodach Zmysłów (Sensorycznych). Przeszliśmy strefy: zdrowia, zapachową, wzrokową, słuchową, dotykową i smakową. Podziwialiśmy roztaczający się stąd przepiękny krajobraz na Dolinę Popradu oraz uzdrowisko. Spacerowaliśmy alejami pomiędzy strumieniami z kaskadami, sztucznym stawem, altankami. Podziwiliśmy piękne kompozycje kwiatowe i rośliny, zbieraliśmy poziomki, łowiliśmy żaby, wsłuchiwaliśmy się w śpiew ptaków, szmer wody, a nawet ćwiczyliśmy na różnorodnych urządzeniach. Kolejnym punktem naszego zwiedzania były Ogrody Biblijne. Pan przewodnik oprowadził nas przez pięć wspaniałych ogrodów: historii zbawienia, krajobrazów biblijnych, nauki proroków, dziecięcy Ogród Biblijny i Ogród zakochanych.
Jednym z głównych walorów tego regionu są niewątpliwie duże zasoby występujących tu wód mineralnych – niektóre z nich kosztowaliśmy. W drodze w Krynicy Zdroju oglądaliśmy ciekawe „rzeźby kwiatowe” i zatrzymaliśmy się również przy mofetach.
Następnie z wielką przyjemnością podążyliśmy za naszym panem przewodnikiem, aby zdobyć Górę Parkową, szczyt o wysokości 741 m n.p.m., znajdujący się w samym sercu Krynicy, nad Deptakiem. Góra to w rzeczywistości jeden wielki park – Park Zdrojowy, urokliwe miejsce, z wieloma pięknymi zakątkami. Odkrywając stopniowo Górę Parkową napotkaliśmy na wiele ciekawych i wartych zobaczenia miejsc, jak choćby stawy z łabędziami i kaczkami czy XIX-wieczne, drewniane altany. W drodze na szczyt odpoczęliśmy przy źródełku „Bocianówka”, a następnie na ławeczce Kraszewskiego powstałej z okazji 50-lecia twórczości wieszcza. Wyjątkowym miejscem na stoku góry jest Leśne Sanktuarium Maryjne, gdzie pokłoniliśmy się Najświętszej Maryi Panny – Królowej Krynickich  Zdrojów.  Schodząc zaskoczył nas deszcz, ale udało się nam schronić w pełnej zieleni pijalni wód mineralnych. Po obiedzie i odpoczynku, jak tylko pojawiło się słońce, wyruszyliśmy rozegrać jeszcze mecze i pobawić się na placu zabaw i siłowni.
Ostatni dzień naszej wędrówki piątek, 10 czerwca, obfitował w wiele kolejnych atrakcji. Udaliśmy się na Słowację. Po przekroczeniu granicy dojechaliśmy do jednej z najbardziej znanych europejskich form paleontologicznych – Jaskini Ważeckiej, położonej na Górnym Liptowie, na obrzeżach miejscowości Važec. Podziwialiśmy przepiękne formy naciekowe – różnobarwne stalaktyty, stalagmity i naścienne jeziorka oraz szczątki niedźwiedzia jaskiniowego. Po wyjściu z jaskini  przejechaliśmy trasą widokową podziwiając piękną panoramę Tatr Wysokich na wysokość 1350m.n.p.m. do największego w Tatrach Słowackich Szczyrskiego Jeziora. Tutaj spacerowaliśmy wokół malowniczo położonego jeziora z przepięknymi widokami na Tatry Niżne oraz słowackie Tatry Wyżne.Po powrocie, po obiedzie czekała na nas mała niespodzianka – pyszne lody.
Wieczorem odbyło się „pożegnanie z górami” a także podsumowanie zielonej szkoły i wręczenie upominków.
W sobotę wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy gdzie czekali już na nas stęsknieni rodzice.