Klasy 1 w Siemiatyczach

W poniedziałek 3 czerwca wybraliśmy się na zieloną szkołę do Siemiatycz. Wzięło w niej udział 45 uczniów z klas pierwszych- 1a i 1b , oraz czterech opiekunów siostra Gabriela, p. Renata Oleksiak wychowawczyni klasy 1A i kierownik wyjazdu, p. Mariola Mrozińska wychowawczyni klasy 1B , oraz p. Ania Skrzypek.

W wyznaczonym dniu o godz. 7:30 zebraliśmy się pod Szkołą Sióstr Niepokalanek na Kabatach. Po sprawdzeniu obecności, wsiedliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę.

Po czterech godzinach jazdy dotarliśmy w malownicze regiony Podlasia, gdzie znajdował się nasz ośrodek “Dom Rekolekcyjny Sióstr Karmelitanek” w Siemiatyczach. Na co dzień dzieci miały tam do dyspozycji dla siebie cały ośrodek i ogromne boisko szkolne.

Następnie rozpakowaliśmy bagaże w przydzielonych pokojach. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się wraz z przewodnikiem zwiedzać Siemiatycze. Zwiedzaliśmy cerkwie prawosławne, gdzie mieliśmy spotkanie z popem, zabytkowy cmentarz, oraz kościoły rzymsko- katolickie i rynek główny. Pełni wrażeń i atrakcji dzieci czekały z niecierpliwością na kolejne dni krajoznawczych wycieczek.

Drugi dzień był równie wyczerpujący jak pierwszy. Zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w asyście pani przewodnik do Kopalni Kredy w Mielniku. Czekała nas tam przeprawa promem przez rzekę Bug, oraz zwiedzanie cerkwi, Kamiennego Zamku i oglądnie z wieży panoramy okolicy. Dzień ten mijał bardzo radośnie, ponieważ dzieci czekały z niecierpliwością na spotkanie z końmi. Wróciliśmy do ośrodka na obiad i po krótkim odpoczynku pojechaliśmy do Stadniny Koni w Janowie Podlaskim skjanow.pl. Na miejsce dotarliśmy przed czasem więc mieliśmy okazję spędzić kilka chwil na rekreacyjnej zabawie w grupach. Po kilku minutach pojawiła się pani przewodnik stadniny i zaprosiła pierwszą grupę na przejażdżkę bryczką, natomiast druga grupa mogła zakupić w tym czasie pamiątki. Zwiedzanie stadniny zaczęliśmy do wielkiej hali na której odbywają się aukcje koni, cmentarz koni, muzeum zabytkowych bryczek, oraz  spęd koni na nocleg. Ogromne wrażenie zrobiły na nas najpiękniejsze i najdroższe konie arabskie, które mieliśmy na wyciągniecie ręki ponieważ weszliśmy do środka dwóch stajni, w których były najdroższe konie na świecie warte średnio 1 milion dolarów.

Trzecim etapem naszego pobytu na zielonej szkole był wyjazd do Białowieży. Zwiedzaliśmy tam Rezerwat Pokazowy Żubra, gdzie naszym przewodnikiem była wychowawczyni p. Renata Oleksiak, która w bardzo interesujący sposób opowiadała dzieciom o zwierzętach leśnych, pokazywała ciekawe okazy roślin i opowiadała ciekawostki z życia żubrów. Następnie udaliśmy się do Muzeum Przyrodniczo – Leśnego Białowieskiego Parku Narodowego i tam mieliśmy zajęcia edukacyjne w dwóch grupach z przewodnikami, oraz weszliśmy na wieżę widokowa, aby podziwiać panoramę Białowieży. W tym dniu czekały nas też inne atrakcje w Uroczysku Rancho Kupała do którego pojechaliśmy z wielkim zapałem. A tam atrakcji było co nie miara gry i zabawy w lasku, przejażdżka kładem w asyście wychowawczyni p. Marioli, zjazd na tyrolce, karmienie zwierząt, ognisko, oraz degustacja jaja kurzego w formie jajecznicy, którą na ochach dzieci przygotowali gospodarze . Do ośrodka przybyliśmy późnym popołudniem na obiadokolację. Cisza nocna była od godziny 22:00, ale nowe miejsce, atrakcje i towarzystwo tak wpłynęło na nas, że trudno było przymknąć oko.

Czwartym punktem naszej wyprawy szkolnej był Park Rozrywki w Dorożkach. Z wielkim  zaciekawieniem wyjechaliśmy zaraz po śniadaniu do Parku Mórz Lądów i Oceanów. Park Morza jest obiektem przeznaczonym m.in. dla uczniów szkół podstawowych, przybliżającym tematykę marynistyczną, kulturę morza oraz odległych kontynentów. Jest związany tematycznie z fauną i florą mórz i oceanów. Park usytuowany jest na pięknych malowniczych terenach otoczonych łąkami i lasami. Bogata oferta atrakcji rozrywkowych i edukacyjnych czekała na naszych uczniów, którzy oddali się bez końca temu niezwykłemu miejscu. Dzieci miały do dyspozycji ogromny teren ,który zaczęliśmy zwiedzać z przewodnikiem opowiadającym i pokazującym nam makiety zwierząt morskich znajdujących się na terenie parku naturalnej wielkości. Następnie ruszyliśmy na zabawy w małpim gaju, tory przeszkód, zjazdy na dmuchańcach, tyrolce. Zwiedziliśmy muzeum z eksponatami z dalekich podróży w tym statki w butelce, modele statków, muszle, kotwice, barometry, oraz terraria żywych raków Luizjanskich, ślimaków afrykańskich, żółwi i innych zwierząt morskich. Wszystkie dzieci chętnie wzięły udział w dojeniu ,,krowy” ,która nie kopała. Każdy wszedł do skrzyni piratów bujanej przez kapitana statku, nawet złapane przez dzieci panie wychowawczynie J, które dzielnie uciekały, ale i tak zostały pojmane. Ponadto pływaliśmy łódkami dwu osobowymi , ścigaczem rosyjskim i zwiedzaliśmy wnętrze jachtu. Dzieci mogły też karmić z kapitanem złote rybki , które znajdowały się w oczku wodnym. Te i wiele innych przygód morskich zaznali nasi podopieczni przedostatniego dnia pobytu na zielonej szkole. Na zakończenie wspaniałej zabawy były lody.. Ale była zabawa!

W tym dniu mieliśmy również dyskotekę!

Ostatnim dniem pobytu w Siemiatyczach był piątek. Tego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę powrotną. Zatrzymaliśmy się w miejscowości Grabarka, gdzie z panią przewodniczką zwiedzaliśmy cudowne źródełko, cerkiew, posłuchaliśmy historii powstania Góry Grabarki, a następnie pojechaliśmy do Zamku w Liwie, gdzie odbyła się lekcja o rycerstwie.

W Warszawie byliśmy o planowanej godzinie powrotu, gdzie przywitali nas kochani i stęsknieni Rodzice.

Wyjazd na zieloną szkołę należy uznać za bardzo udany. Dopisywała nam wspaniała pogoda, a dzieci zawsze zdrowe silne i odważne. Z przyjemnością wspominamy wszystkie wycieczki oraz zabytki, które zobaczyliśmy po raz pierwszy. Mamy nadzieję, że nasza następna wycieczka na zieloną szkołę będzie również udana i ciekawa jak ta.