Klasy 2 nad morzem

0111.DSC04622 (1024x576)

Klasy drugie spędziły w dniach 4 czerwca – 9 czerwca 2018 zieloną szkołę w Łebie na szlakach turystycznych poznając historię Pomorza. Wyruszyliśmy w poniedziałek 4 czerwca autokarem wprost do Łeby.

Zamieszkaliśmy w pięknie położonym  ośrodku wypoczynkowym “Lucyna”.

Plan zielonej szkoły zaprowadził nas już we wtorek 5 czerwca  do SEA  PARK-u w miejscowości Sarbsk obok Łeby. Jest to park rekreacyjno – edukacyjny związany tematycznie z florą i fauną mórz i oceanów, a także kulturą i historią regionu Pomorza, działka o wielkości 5 ha otoczonej lasem. Była to bardzo ciekawa lekcja o Bałtyku w “Błękitnej Szkole”,  pokaz karmienia fok i uchatek . Miło wspominać będziemy zabawy na terenie parku , seans w wyjątkowym kinie. W bardzo  atrakcyjny sposób poznaliśmy dawny i obecny  świat przyrody naszego morza . Dopełnieniem tego dnia były popołudniowe zabawy na plaży i konkurs na najpiękniejsza rzeźbę w piasku.

Następny dzień 6 czerwca to wyjazd do Gdyni. Spotkanie w Oceanarium z pracownikami laboratorium i łowienie krewetek w pobliskiej marinie jachtowej . Każdy z uczniów miał  okazję zarzucić podbierak i wyciągnąć piękne okazy , które posłużyły  nam do laboratoryjnych ćwiczeń pod tytułem ‘’Spotkanie z Morzem Bałtyckim”. Po obejrzeniu ciekawej prezentacji w sali kinowej w pracowni pod mikroskopami sprawdzaliśmy naszą wiedzę na temat krewetki bałtyckiej i atlantyckiej, oglądaliśmy bałtyckie małże.

Następnie zwiedziliśmy główną wystawę w Oceanarium gdzie prezentowanych jest łącznie 215 gatunków (ryb, bezkręgowców, gadów, płazów …). Popołudnie spędziliśmy podziwiając zacumowane okręty w porcie oraz na zabawach na terenie gdyńskiej miejskiej plaży.

W czwartek 7 czerwca od samego rana czekał na nas pan przewodnik, który opowiedział nam  historię miasteczka Łeba, a potem  zabrał nas do najpiękniejszego z parków narodowych. Słowiński Park Narodowy to prawdziwe wyzwanie dla turysty. Miłe i spokojne jezioro Łebsko pokonaliśmy płynąc statkiem. Dalej udaliśmy się pieszo – idąc lasem dotarliśmy do ruchomych wydm.

Droga  przebiegała wśród białego, pięknego i krystalicznie czystego piachu, by po pewnym czasie zobaczyć linie brzegową Bałtyku. Historia o pięknej Juracie opowiedziana przez przewodnika i pokaz jantaru  w tej scenerii była ogromnym przeżyciem. Wracaliśmy pełni wrażeń z naszej “piaszczystej” wędrówki melexami do autokaru.

Wieczorek „Humoru i Żaru” zakończył ten wspaniały dzień.

Piątek 8 czerwca  to kolejne spotkanie z historią dawnych mieszkańców tego regionu – Słowińców.

Podzieleni na dwie grupy pracowaliśmy pilnie w skansenie “Kluki”. Pierwsza grupa w kuchni: przygotowała zupę kartoflankę, ciasto na deserowe gofry, a także świeże masło. W piecu wypiekaliśmy z pomocą pracowników bochny chleba. Druga grupa zajmowała się pracami gospodarskimi: trzeba było ciąć drewniane kloce, wbijać gwoździe, zrobić buty “kluki” dla konia, wyprać pranie, złowić ryby. I najważniejsze przygotować materiał do zbudowania ściany domu jak za dawnych lat. Obie grupy zwiedziły domostwa i zagrody mieszczące się na terenie skansenu, a potem wspólnie mieliśmy okazje skosztować domowych posiłków.

Drobne zakupy i powrót do ośrodka . Pakowanie bagaży. Wieczorem spotkaliśmy się ,by ogłosić laureatów w konkursach  i kibicować narodowej drużynie piłkarskiej.

Ostatni dzień zielonej szkoły 9 czerwca 2018 to podróż do Warszawy z przystankiem w Toruniu. Tam mieści się „ Żywe muzeum piernika”. Mistrz Łukasz zdradził nam sekretny przepis na najlepszy piernik, który może leżakować nawet dwanaście lat. Poznaliśmy zapach i smak przypraw piernikowych : pieprzu, gałki muszkatołowej, goździków, cynamonu…

Sami wykonaliśmy pierniki z przygotowanego ciasta i wypieczone zabraliśmy do Warszawy.

To była wspaniała przygoda, lekcje historii i przyrody w terenie, poznanie własnych mocnych stron , nauka pracy w grupie, pokonywanie własnych słabości i trudów podróżowania, doskonalenie umiejętności organizacji życia turystycznego łącznie z praktycznym poznaniem sposobu na przygotowanie najlepszych kanapek na świecie.